torsdag 6 september 2012

Semestern är slut lika så längre fiske turerna

Sommaren som gått har inte varit den bästa kan man lugnt säga, såhär regnig sommar kan jag inte ens minnas när man sist hade. Båda långturerna man tog i år har varit ok men långt ifrån det man hade hoppats på. Stormbyar, regn, kalla nordvindar, åskskurar och låga tempraturer. Men trots detta lyckades jag bättra på mitt person bästa på både harr och röding. Exakta vikten på dessa får man inte reda på eftersom graderingen är 250g per streck men båda fiskarna var mellan 1,5-1,75 så därav vikten 1,5 på båda.
Harr 1,5kg tagen på guldskalle puppa
Vild fjällröding på 1,5kg ca 900m över havet

Flugspö klass 7-8 införskaffad

Nu har man fått upp även ögonen för flugfisket i östersjön, finns en hel del roliga arter man kan fånga på fluga där med, framför allt havsöringen. Sen har man större abborre och gädda med ute vid kusten. Har nu börjat lite smått binda upp en arme av kustflugor av alla krypen, djuren och fiskarna som står på menyn för fiskarna. Sen när man får tillfälle för att fiska dessa flugor återstår att se.

Myggspö klass 1

Detta spö kommer nog att kasseras/läggas undan/ säljas. Köpte en byggsats på mässan en harvest traveller klass 1, samt en sameo rulle och fluglinan beställdes på nätet. Men med denna sommaren som varit har inte detta spö fått se dagsljuset många gånger. Så nu går man i funderingar på om man skall sälja kittet. Vattendragen man fiskat i har inte detta spö varit aktuellt i alla fall. Får se hur man gör med detta kit säljas eller samla damm. Eller kanske blir att uppgradera till ett klass 3 spö.

Allround klass 5

Det är detta spö som har fått jobba mest och som jag trivs bäst med, inte för grovt och hårt utan fisken får en fair fight. Både rödingen och harren togs på detta spö och det är ett trevligt minne som etsats fast i bakhuvudet.

Till nästa år kommer jag förmodligen att ha följande klasser i mitt arsenal. Klass 3, 5 och 7. Nu gäller det att hitta nån bra rullväska och spöfodral så man kan frakta alla dessa på sina tripper.

Flugor

Vad gäller mitt val av flugor för denna säsong hade några hål man inte tänkte på så till nästa säsong blir det att. Min dagslände och nattslände samling blir det inga förändringar i men däremot streamers och land insekter behöver kompleteras rejält.

Övrig utrustning

Allt man har fungerar kanon och fungerar för mig, det enda jag känt att man saknat på vissa tripper är en flytring eller kajak. Får se om det blir att handla en sådan under lågsäsongen.


Men än är inte säsongen över, tyvärr så har man varit ganska inaktiv efter semestern när det gäller flugfiske och bloggen. Men familjen går före i alla lägen, inte kul i framtiden om man gör sonen sur innan han ens hunnit börja sin fiske kariär. Sen har man flytten till ny kommun som stör det hela en heldel. Trots allt detta så blir det fiske på måndag och tisdag då jag tagit en time out och drar ut på sjön för att ladda batterierna

Är inte bara en fiskare utan en far som umgås med sin son, visar ett lagom stort vatten för lill ponken, kanske ge honnom klass 1 spöt som han får vifta med =D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar