söndag 5 februari 2012

Binda en dagslända i foam (gul forsslända)

Lägger upp nästa del för foam dagsländor, förra inlägget handlade om hur man gör bakkroppen nu till resten. Flugan i frågan binds med ett parachute hackel. Denna antingen sättas på ovan sidan eller underflugan, beroende på hur hög man vill att flugan ligger i vattnet.

 Bind fast bakkroppen på kroken, dra i bindtråden från bakkroppen så den får önskad böj. Ta den överblivna bindtråden o vira runt den bindtråden som används. på så sätt fixerar man tråden så den inte kan gå tillbaka och böjen försvinner
 Denna fluga fick jag fylla ut med lite dubbing, hade man lämnat ett extra segment hade jag kunnat hoppa över denna bit.
 Infästning av vingarna, dessa formas sen när flugan är klar, fästes på samma sätt som polygarn vinge ex en klinkhammer. Men bara och hålla i vingarna så dessa inte snurrar till sig när man binder fast dom.
 Sätt dit hackel, själv tar jag lite längre prön eftersom dessa kryp har relativt långa ben i naturen.
 innan haklet lindas fäster jag en foambit underifrån och fäster den över vingarna på samma sät som vingen sattes fast, ger lite extra flyt till flugan samt att hacklet som lindas runt foamen sitter bättre (Morten oelands lilla knep)

 Linda hacklet runt vingarna och foamremsorna. Här på bilden ser man att fibrerna är lite längre än vad de ska vara om man jämför med traditionel flugbindning. Avsluta med whipfinnish eller annan knut.
 Efter att hacklet är infäst tar man o klipper bort foam bitarna ca 1-2mm ovanför hacklet. Nu håller foamen hacklet på plats.
Nu är det bara att klippa till vingen så den får rätt form och storlek. Hade inte detta varit en gulforslända hade man färgat denna med pennorna som jag nämde i förra inlägget för att få den färgen som finns i naturen där man tänkt och använda flugan






En enkel fluga att binda inga kontigheter med denna fluga. Det knepigaste är att få till bakkropparna i naturlig storlek och form. Efter några kroppar så sitter tekniken och det finns en bra mall att ladda ner från Json hemsida om man är osäker. Använder dessa själv när jag binder mina flugor ett bra hjälpmedel. Finns att hämta på länken nedan

http://shop.jsonsweden.com/tyinguides-i-85.aspx


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar