fredag 30 mars 2018

Vildmarks kök

En längre vistelse i naturen kan ett sån här måltid vara en riktig motivationshöjare om fisket inte är det bästa

Att laga mat ute när man är på äventyr kan ställa till problem för en del. Har själv provat många lösningar för att hitta det jag gillar bäst och trivs med. Kan börja med vilka olika modeller man har testat genom åren. 

Trangia, komplett kök 
primus ETA express stove, 
Clas Ohlsons rostfria set
Jägarpanna från biltema
MSR 1.1L kastrull och primus stekpanna, nytt för i år och ska testas


Allt beror på hur man lagar sin mat ute i naturen. Jag föredrar öppen eld och har ofta detta när man väl slår läger, samt att jag har en firebox som nyttjas då man inte nått sin slutstation. Eftersom jag använder mig av eld så vill jag att sakerna skall klara av detta. Det var pga detta som jag gjorde mig av med trangian i alu och primus ETA. Dessa fungerar ingen bra på en brasa. Då skaffades rostfria kastruller och en jägarpanna. Dessa fungerar helt utmärkt på fireboxen och brasan, MEN dessa fungerar där trangian och primus ETA gjorde med. Visst aluminium är lättare än rostfritt men tål inte samma tuffa behandling som rostfritt





Hur har de rostfria kastrullerna från clas ohlson fungerat och jägarpannan från biltema, hel utan problem och de fungerar fortfarande. Men jägarpannan är tung för sin storlek och har låga kanter så en primus guormet stekpanna införskaffades. Rostfria kastrullerna från clas ohlson är det ingen fel på men de är rätt tunna i godset så köpte en stabilare från MSR. Jägarpannan och kastrullerna fungerar på brasan, fireboxen och gaskök. Därav mitt val att inte använda aluminium utan rostfritt som tål lite tuffare tag






Som kompletering till MSR kastrullen och primus stekpannan införskaffade jag mig en optimus vega gasbrännare. Med denna uppsättning får jag mitt morgon kaffe utan att starta en hel brasa. Sen fungerar detta även i fjällmiljö där det kan vara svårt att hitta ved








Sen finns det alternativa metoder att laga mat på uti de vilda, bara man har lite tid till det lilla extra 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar