måndag 10 december 2012

Loop till fluglinan, om färdig sådan saknas.

Nu när flugfiske säsongen är över och isen för tunn passar man på att serva och gå igenom sina fiske prylar och serva allt inför vinterförvaringen. Efter denna säsong så har man fastnat för gäddfiske och havsörings fiske. Köpte en fluglina som passar mer för havsörings fisket, men som fungerade si sådär för gäddfisket. taperingen på linan var inte gjord för större buskigare flugor som vissa gäddflugor kan vara.

Började leta efter en bra lämplig lina för gäddfisket och tittade på taperingen på dessa linor. Själv klumpen verkar bakvänd då man ska fiska havsöring för att få finare presentationer. Men denna tapering orkar inte riktigt vända större gäddflugor. Då slog iden om att vända på själva klumpen och får en tapering som de flesta gäddlinor har. Linan jag har är en Guideline Pounch Pro klass 8. På bilden nedan ser man hur den är taperad


Sen tittade jag på hur guideline pike linan såg ut


Så bestämde mig för att göra ett försök, mätte upp 12,35m och klippte av linan.  Får man detta att fungera så har man en perfekt lina som fungerar för både havsöring och gädda. 2 flugor i smäll. Bara att vända på klmpen beroende på vad man ska fiska efter. Sen kom nästa problem hur gör man öglor på smidigaste sättet som löper igenom spö ringarna utan att hugga i. Google och fiskesnack.com så kom jag fram till följade metoder.

1. Kunde sy ihop kärnan i linan
2. Svetsa ihop linorna
3. Använda mig av nål och lim

Metod 1 fungerar, men blir inte det vakraste, här kan man läsa mer om hur man syr sina loopar
http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/68204-sy-egna-oeglor/










Svetsa ihop linan, kräver lite mer för att man skall lyckas bra, jag testade mina första svetsningar med värmeljus och krympslang, brände av linan 2 gånger pga för hög värme, så varmluftspistol är att föredra och transparent krympslang på 3mm (kan beställas från www.elfa.se). Mer om hur man svetsar loopar nedan. Obs svetsen på bilden är ej ok, fick inte till det bra med värmeljus, uppdatering kommer.





Hur svetsning av fluglina går till kan ses i videoklippet nedan, som sagt låg värme och tålamod krävs.



Metod 3 som jag fastnade för och enligt mitt tycke vart bästa looparna med minsta påverkan på linan. Lite pilligt och bökigt att få till det men klart värt det.
Minimal skarv inga klumpar som står ut på linan. Så en vinnare enligt mitt tycke.










Videoklippet nedan visar hur man gör dessa loopar.


Alla dessa sätt att göra en loop fungerar, sen är det upp till var och en att avgöra vilken som passa en bäst. Har provdragit alla dessa varianter med en skruvmejsel genom loopen och fluglinan lindad runt andra handen. Ingen av looparna gav vika inte ens den halvdåliga svetsningen.

Så nu väntar jag på våren för att komma ut till vattnet för att få testa min lilla lösning på havsörings/gädd fluglina. Återkommer med testresultatet sen i vår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar