tisdag 31 januari 2012

Dags att binda dagsländorna snart !

Nu har man funderat och läst en hel del om dagsländor. Så nu har man lite mer kött på benen o dags och sätta ideerna till verklighet. Först måste man klura ut vilka sländor som behövs. En sak jag kommer att försöka med är att binda alla bakkropparna i foam blir lite knepigt med de minsta sländorna men kommer att försöka mig på det. Vingarna kommer jag att använda morten oelands koncept till de stora sländorna, cdc och polygarn som klipps vingformad. De mindre sländorna får vingar av tunn plast som jag använt till bäckslände imitationen. Så här kommer min lilla lista
  • Forsslända, en gul och en brun storlek 12-14mm med plastvinge
  • Vasslända, mörkbrun storlek 10-12mm med plastvinge
  • Åslända, olivegrå 8-10mm med plastvinge
  • Simslända, brunolive 18mm med cdc/polyvinge
  • Sandslända, beigebrun svart spräckligt storlek 18-25mm med cdc/polyvinge
Nu när jag ska binda dessa flugor lägger jag upp instruktioner hur jag har gjor dessa med bilder och beskrivning. Generelt gäller samma sak för flugorna de bind på lika sätt men i olika storlekar bara. Bakkroppsbindning kan ses på Json of sweden´s hemsida kommer använda mig av hans koncept till mina. Länk nedan

http://shop.jsonsweden.com/instruction-videos-i-83.aspx

Han har mycke fint material till realistiska flugor, men tycker personligen att det är lite väl dyrt, tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar